Televisieopnamen Porsche Support J. Inzinger

Openheid van zaken

puur-11

Publicatie in Puur nr. 11 – Porsche Magazine Klik voor de PDF

Met genoeg opdrachten om de komende twee jaar te vullen maakt John Inzinger liever geen tamtam rond zijn bedrijf. Des te opmerkelijker dat er begin november een televisieploeg voor de deur stond om de zaak in de schijnwerpers te zetten. Porsche Support J. Inzinger schittert – geheel gepland – zondag 15 november in het programma LifestyleXperience.

Bijna draaien we het verkeerde terrein op, want de enige indicatie dat hier Porsche-activiteiten zouden plaatsvinden geeft een 996… die echter in het bezit van de buurman blijkt. We moeten ons een deur verder melden, bij een pand dat in totale anonimiteit opgaat. “Een bewuste keuze,” verklaart John Inzinger. “Door de – continu – enorme hoeveelheid werk moeten we reeds alle zeilen bijzetten om niet op de planning achter te lopen. Er staan hier alleen al acht restauratieprojecten binnen, waaronder de eerste ‘911 Inzinger’, met een knipoog naar Singer: een 911 uit 1973 met een koets in RS-stijl, alleen dan zonder ducktail, gespoten in {Elfenbeinweiss}. Op verzoek van de klant voorzien we de auto van een getunede 993 RS 3.8-motor met zesbak, schroefveren, 3.3 Turbo-remmen, ledverlichting, xenon-koplampen, airconditioning, cruise control en de klassieke Tag Heuer-chronograaf. Feitelijk volgen we hiermee dus het tegenovergestelde traject van de Singer-aanpak rondom een 964-body.”

In de revisieruimte toont een grote oude foto een klein jongetje dat zich over een 356-motorblok buigt. “Zes jaar was ik daar,” grijnst John Inzinger, die naar eigen zeggen de voorliefde voor Porsches met de paplepel ingegoten kreeg. “Mijn vader bouwde in de jaren zestig en zeventig motoren voor Porsche Kremer Racing in Duitsland en sleutelde ’s avonds aan 356’s en 911’s. Zelf kon ik op vijftienjarige leeftijd aan de slag bij een garagebedrijf en werd op mijn 26e bij een andere dealer als chef werkplaats aangesteld. Achteraf iets te vroeg en te jong, maar goed voor de ervaring.” Later ontfermde Inzinger zich over de technische klussen bij een autoschadeherstelbedrijf, maar de Porsche-gerelateerde nevenactiviteiten die hij in zijn vrije uurtjes bedreef namen steeds grotere vormen aan. “Op een gegeven moment was er geen houden meer aan, zodat ik in 1994 definitief voor mezelf begon met onderhoud, reparatie, revisie, restauratie, in- en verkoop van alle typen Porsche.” Een onophoudelijke groei, inclusief een tussentijdse verhuizing en succesvolle raceactiviteiten, zette de Brabantse ondernemer aan het denken. “Ik moest mezelf een adempauze gunnen.” Hij verkocht zijn zaak en verhuisde in 2004 naar Spanje, waar hij op den duur een soortgelijke business wilde opzetten. De taalbarrière en juridische obstakels weerhielden hem hier echter van en Inzinger keerde terug naar zijn vaderland.

Selectiviteit

Het bloed kroop waar het niet gaan kon en binnen de kortste keren was, begin 2007, Porsche Support J. Inzinger geboren. “Sindsdien beperk ik me echter tot de modellen waar mijn passie ligt: de 356 en alle generaties 911, en een enkele Boxster of Cayman van een vaste klant. Het praatje ging zo snel rond, dat ik het binnen de kortste keren weer ontzettend druk had.” Enige selectiviteit lijkt dus gepermitteerd. In dat plaatje past ook het strikt werken op afspraak. “Spontane aanloop vind ik op zichzelf hartstikke gezellig, maar het belemmert de voortgang, daarom zet ik het adres van de werkplaats niet op de website en internet. Sowieso vind ik het prettig om eerst even de golflengte af te stemmen met de klant. Bij elke klus hanteren we namelijk het credo: ‘We doen het voor 300 procent of we doen het niet’. Daaraan hangt een prijskaartje. Sluit dat niet aan op het budget van de klant, dan geven we liever vooraf duidelijkheid dan dat er achteraf discussie ontstaat.”

Inzinger schetst een beeld van de aanpak. “Wanneer wij een motor reviseren, gaan we technisch tot het gaatje, maar laten ook qua zichtbare details niets aan het toeval over. Zo worden – net als vroeger in de fabriek – alle bouten, moeren en andere onderdelen gepassiveerd, houden we overal exact de juiste kleurcodes aan en gebruiken authentieke stickers. Bij het minste of geringste scheurtje herstellen we de motorbeplating onherroepelijk en laten alles netjes stralen en poedercoaten. De motoren worden gereviseerd zoals ze vroeger uit de fabriek kwamen, alleen met moderne techniek en modificaties van nu. Op een zelfgemaakte testbok kunnen we het motorblok onafhankelijk van de auto aan het lopen brengen en alles afstellen voordat we het inbouwen. Voor het richten van de body gebruiken wij de originele Celette-bank, zoals Porsche die voorschrijft. Deze werkt niet op basis van meetsystemen, maar met behulp van mallen per model, die wij huren. Hanteer je de fabrieksrichtlijnen, zoals beschreven in de officiële boeken, dan sluit dit menselijke meetfouten uit. Een bout past of niet. Je weet exact waar de laspunten zich horen te bevinden en waar je de plaatdelen moet doorhalen om deze op de originele plaats weer te herstellen. Laatst troffen we een auto waarvan de kop na herstel elders maar liefst drie centimeter uit het lood stond. Dat wil je als eigenaar niet…”

 

Afbijten

Een te restaureren carrosserie belandt niet zomaar bij het straalbedrijf. “In het geval van veel plamuur en lak loop je dan het risico dat je door te hard stralen het staal vervormt,” weet John Inzinger. Eerst een zuurbad, dan? “Ook daarvan zijn wij geen voorstanders, want dan haal je de originele kitnaden en primer weg op plekken waar je later nooit meer bij komt. Wij kiezen voor afbijten en daarna zacht stralen, met een druk van drie in plaats van de gebruikelijke zes bar. Vervolgens zet de spuiter er een tweecomponenten-epoxyprimer op, die zich vasthecht aan het blanke staal. Dan plaatsen wij de body op de richtbank en bouwen hem helemaal op, dus met verlichtingsunits, bumpers en andere sierdelen on de naden te controleren. Het plaatwerk – ook het originele van Porsche – laat qua pasvorm namelijk te wensen over en dat moet je natuurlijk corrigeren vóór het spuiten. In bepaalde gevallen monteren we zelfs de motor, zoals nu bij twee Targa’s, anders zitten de deurnaden niet lekker.”

Bij een dergelijk kwaliteitsstreven (een door Porsche Support gerestaureerde 911 T viel recent nog in de prijzen bij het PUUR-concours in Best) mag uitbesteed werk niet uit de toon vallen. Inzinger kiest steevast voor PCC Autoschade in Asten, het bedrijf van Geert Verberne. “Hij kent precies mijn eisen, conform de fabrieksspecificaties. Zo krijgt een klassieke Porsche over de grondverf eerst een originele rubberen bodemcoating, alvorens te worden afgelakt. We laten de finale vernislaag zacht naschuren en polijsten tot een spiegelglad oppervlak. Dorpelovergangen en andere carrosseriedelen moet je vertinnen in plaats van plamuren, zoals de fabriek het vroeger ook deed. Onlangs vertelde Geert mij dat zijn bedrijf benaderd was voor het televisieprogramma LifestyleXperience van RTL 4. Hoewel ik normaal vanwege het enorme werkaanbod niet gauw de publiciteit opzoek, besloten we gezamenlijk om te laten zien hoe het complete proces van een Porsche-restauratie verloopt. De opnamen hebben inmiddels plaatsgevonden; de uitzending volgt zondag 15 november om 14.20 uur bij RTL 4, terwijl RTL 5 het programma zaterdag 21 november om 15.10 in de herhaling brengt. Ik vond dit toch wel een prachtige kans…”

 

Meer informatie: www.porsche-support.nl

 

Puur-nr11-inzinger