ALLROUNDER

JOHN INZINGER. EEN OOSTENRIJKSE NAAM VOOR EEN RASECHTE EINDHOVENAAR. EN DE NAAM VAN IEMAND WAAR HET PORSCHE BLOED DOOR ZIJN ADEREN STROOMT. DE RING- EN STEEKSLEUTELS HANTEERT HIJ AL MEER DAN 25 JAAR EN HIJ HEEFT INMIDDELS MENIGE 356 EN 911 ONDER HANDEN GEHAD.

TEKST OLAF VERSTEEG FOTOGRAFIE HANS DE MOL
Porsche Scene Klik voor de PDF

Porsche Scene
Klik voor de PDF

Het spreekwoord ‘de appel valt niet ver van
de boom’ is bij John Inzinger van toepassing. Want hoewel hij zichzelf ontwikkelde, kreeg hij het sleutelen met de paplepel ingegoten. Vader Inzinger werkte in Duitsland volop aan Porsches, onder andere bij Porsche Kremer. Deze onderneming behoeft geen nadere introductie; het team is fameus vanwege de tal- loze DTM en Le Mans deelnames met gerenommeerde coureurs.

Al op heel jonge leeftijd sleutelde Inzinger aan moto- ren. Aanvankelijk voor de fun, maar al snel werd
het serieus en ontwikkelde hij zijn ervaring. Het is geweldig om voor zo’n onderneming te werken en dat liet zijn sporen na in het Eindhovense gezin. Inzinger ging niet naar Duitsland maar koos voor een British Leyland dealer in Leende (onder andere Jaguar), werd vervolgens werkplaatschef bij Citroën in Helmond en stapte over naar een spuiterij in Heeze. In korte tijd was hij hiermee een allrounder die behalve sleutelen ook nog verstand had van diagnose stellen, klanten te woord kon staan, personeel kon coachen en alles wat met het plaatwerk en spuiten te maken had. Tijd om voor zichzelf te beginnen. En tijd om met het merk bezig te zijn waarvan hij al sinds zijn kinderjaren droomde: Porsche!

VERHUISD

Inmiddels is hij al zeventien jaar voor zichzelf bezig. In de tussentijd verkocht hij zijn zaak in Geldrop aan werknemer Paul Geeris en bleef hij hem nog twee jaar technisch ondersteunen. Daarna was het tijd voor de tweede stap. Weer voor zichzelf aan de slag, maar zonder personeel en alle andere bijkomstigheden

van een eigen zaak. Een paar kilometer verderop, in Helmond, betrok John Inzinger zijn huidige pand en kon hij op de wijze werken zoals hij dat graag wilde. “Ik werk op projectbasis , hoofdzakelijk restauratie- en revisieprojecten. De twee typen waaraan ik het meest werk zijn de klassiekers van het type 356 en 911. Ik had al het speciaal gereedschap zelfs in huis, zodat ik tot bouwjaar 1950 kan teruggaan. Ook de 996 watergekoelde uitvoeringen zijn voor mij geen pro- bleem. Deze motoren worden aangepast tot aan de laatst bekende modificaties af fabriek. Ik geniet er nog steeds van, als ik maar technisch kan bezig zijn.”
John Inzinger heeft in al die jaren een goede reputatie opgebouwd in de Porsche wereld en koestert dagelijks zijn veroverde status. “Het klassieker segment is mijn grote liefde. Ik wil mij vooral met motoren en versnel- lingsbakken bezighouden en met het restaureren. Ik ben net begonnen met een project voor een 911 T uit 1971, dit is een complete restauratie. En hierna komt begin mei een heel bijzonder project, een 911 uit 1973. Die blijft aan de buitenkant origineel, maar wordt uitgerust met een 993 3.8 RS motor inclusief zesbak en verder voorzien van een airco en alle andere comforta- bele zaken van een hedendaagse Porsche. Mooi toch?”

PROJECTEN

In de kleine bedrijfsruimte in Helmond worden de auto’s gerestaureerd. Vele projecten zagen hier het daglicht. Vol enthousiasme praat John Inzinger over de originele 356 Speedster van 1954, de 911 2.4 S en momenteel is hij met een 2.2 T bezig. En de restauratie

van een 356 SC en 356 Super 90 Cabriolet is ook afge- werkt. ”Deze auto’s werden in desolate staat aange- leverd. Ik haalde ze helemaal uit elkaar. Vervolgens
heb ik de carrosserie gestraald en heb ik het kapotte motorblok gereviseerd. Na het stralen ging de spui-
ter er nog eens overheen. Motor en versnellingsbak deed ikzelf, het spuit- en plaatwerk regelde ik in eigen beheer.“ Vanwege zijn ervaring weet Inzinger exact
hoe de oorspronkelijke productie plaatsvond. Zelfs
het kleinste boutje zal nog in dezelfde stand worden aangebracht zoals dat in de vroegere tijden gebruikelijk was. Knap werk, waarvoor de specialist zich nooit hoeft te schamen. Iedere klant krijgt van zijn project een

cd met foto’s, waarop alles nog eens grondig bekeken kan worden. “Door middel van zo’n cd laat ik ook aan andere klanten zien wat voor kwaliteit ik in huis heb. Lapwerk neem ik niet aan, ik breng zelfs een oldtimer weer in nieuwstaat. Uiteraard hangt er en prijskaartje aan, maar …. het zal niemand tegenvallen. Iets wat dierbaar is, mag geld kosten en een zorgvuldige inves- tering loont altijd!”

Behalve de restauratieprojecten heeft Inzinger een enorme voorraad aan nieuwe en gebruikte Porsche onderdelen. Deze zijn voor eigen gebruik, maar hij levert de onderdelen ook door heel Nederland. Zelfs complete revisiemotoren gaan per koeriersdienst naar hun afnemers. John Inzinger heeft veel technische kennis en vaardigheid in huis die hij ook heeft ver- gaard in de autoracerij. Hij heeft zelf nog geracet in de Ferrari-Porsche Challenge, in de Touring Cup in België en lange afstand races waaronder de 500 kilometer van Zandvoort.

Porsche Support John Inzinger, een bijzondere man met een bijzonder bedrijf. Een echte eenmanszaak, een ouderwetse vakman, waar het gaat om wat er onder de motorkap zit! Hij werkt alleen op afspraak zodat hij zijn klanten alle aandacht kan geven en zelf het project af kan werken. Vakkundig en zonder tijdverlies!